به گزارش بانکس : در جدیدترین اقدام برای دور زدن ممنوعیتهای اعمال شده از سوی غرب علیه روسیه، مأموران گمرک لهستان از انتقال غیرقانونی ۵ تن تایر مخصوص هواپیماهای بوئینگ به مقصد روسیه جلوگیری کردند. این اتفاق ضربه دیگری به صنعت هوانوردی روسیه وارد کرده و چالشهای مربوط به نگهداری و تعمیر ناوگان هوایی این کشور را تشدید نموده است.
با تشدید تحریمهای جهانی علیه روسیه پس از آغاز درگیری با اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسیرهای مخفی برای تهیه قطعات حساس بار دیگر تحت نظارت دقیق نهادهای امنیتی قرار گرفتهاند.
در آخرین مورد گزارش شده، گمرک لهستان موفق به کشف و ضبط محمولهای حاوی ۵ تن لاستیک ویژه هواپیماهای بوئینگ در مرزهای این کشور شد. این محموله که قرار بود از مسیر بلاروس به روسیه ارسال شود، در یکی از گذرگاههای مرزی شرقی لهستان ردیابی گردید.
مقامات لهستانی اعلام کردند این اقدام بخشی از تلاشهای کشورشان برای مقابله با قاچاق تجهیزات حساس و اجرای دقیق تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو محسوب میشود.
یک مقام رسمی دولت لهستان در این باره اظهار داشت: «ما اجازه عبور هیچ کالای استراتژیکی که احتمال استفاده در صنایع هوایی یا نظامی دارد را نمیدهیم. پایبندی به تحریمها و حفظ امنیت اتحادیه اروپا برای ما اولویت دارد.»
کارشناسان بر این باورند که این رویداد تنها نمونهای از تلاشهای مکرر روسیه برای عبور از محدودیتهای تحریمی است. از زمان آغاز مناقشه اوکراین در سال ۲۰۲۲، تهیه قطعات حیاتی برای ناوگان هوایی روسیه به یکی از بزرگترین چالشهای این کشور تبدیل شده است. آمارها نشان میدهد روسیه تنها در سال گذشته از طریق کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه، میلیونها دلار تجهیزات هوانوردی را به صورت غیرمستقیم وارد کرده است.
در پاسخ به این محدودیتها، مقامات روسی در حال پیگیری طرحهایی برای رسمیت بخشیدن به تعمیرات داخلی هواپیماهای غربی در خاک خود هستند. آنتون علیخانوف، از مقامات ارشد دولت روسیه، اعلام نموده که کشورش بررسیهایی را برای به رسمیت شناختن تعمیرات مستقل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس در روسیه آغاز کرده است.
روزنامه ایزوستیا نیز در تحلیلی به این موضوع اشاره کرده و نوشته است: سیاستهای صادراتی آمریکا به گونهای طراحی شدهاند که شرکتهای هواپیمایی اصلی روسیه مانند آئروفلوت، Azur Air و S۷ را به تدریج از چرخه تأمین قطعات خارجی حذف کنند.
علیرغم تحریمها، برخی شرکتهای هواپیمایی روسی با استفاده از مجوزهای ویژه و ثبت شرکت در خارج از روسیه، توانستهاند به بخشی از خدمات پشتیبانی دست یابند. با این حال، به نظر میرسد مسیر قاچاق همچنان یکی از راهکارهای اصلی برای حفظ فعالیت ناوگان هوایی این کشور باقی مانده است.
این وضعیت یادآور تنشهای دوران جنگ سرد است، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی نیز تحت محدودیتهای مشابهی مجبور به تولید داخلی قطعات هواپیما با کیفیت پایینتر شده بود. اکنون روسیه بار دیگر در تقابل با قدرتهای غربی، در جستجوی راههایی برای حفظ حضور خود در آسمانهاست.
در همین رابطه، در بهمن ماه سال گذشته دیمیتری یادروف، رئیس آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه با اشاره به تعمیر و نگهداری برخی از هواپیماهای مسافربری این کشور در ایران، اظهار داشت که کیفیت کار شرکتهای ایرانی در این زمینه بسیار مطلوب است.
یادروف خاطرنشان کرد: «در چارچوب همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری ایران، شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه اخیراً یکی از هواپیماهای خود را برای تعمیرات به ایران اعزام کرده و این عملیات با موفقیت انجام شده است.»
بر اساس ارزیابی شرکت ایرفلوت، کیفیت خدمات شرکتهای ایرانی در زمینه حفظ استانداردهای ایمنی پرواز بسیار رضایتبخش و در سطح عالی ارزیابی شده است.
به گزارش بانکس، بر اساس ماده ۲۱ توافقنامه ایران و روسیه، طرفین متعهد به توسعه همکاری در زمینه حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی، دریایی و ترکیبی و همچنین آموزش متخصصان در حوزه حمل و نقل شدهاند.
–
منبع : ریست
دیدگاهتان را بنویسید